Konstnärsgruppen Currents:
Malin Uhlén, Alice Fyles och Johanna Nanni Söderberg utgör konstnärsgruppen Currents.

Konstnärsgruppen Currents: "Tack vare stipendiet kunde vi experimentera."

01.10.2025 | Anna-Klara Aspegren
Alice, Malin och Johanna träffades när de gick på Konstfack. När de alla tre fick
stipendier från J.L. Eklunds Hantverksstiftelse hade de möjlighet att fördjupa
sig, vidareutbilda sig och råd att göra misstag – misstag som visade sig vara vägen
till nya framsteg. Nu ställer de ut tillsammans under Stockholm Craft Week.
Det kom ett mejl från Alice Fyles, Malin Uhlén och Johanna Nanni Söderberg, alias
konstnärsgruppen Currents:
”Hej Stockholms Hantverksförening, vi vill rikta ett oerhört stort tack till er
eftersom vi alla tagit del av stipendier från fabrikör J.L Eklunds Hantverksstiftelse via er, det
möjliggjorde att vi kunde träffas, studera och börja verka inom våra respektive
hantverk.”


Ett sådant brev väcker både tacksamhet och nyfikenhet, så vi ringde upp Malin Uhlén
som fick berätta mer om vad stipendiepengarna hade betytt för henne och hennes
kollegor.

Systerskap i material
– Vi lärde som sagt känna varandra på Konstfack under
våra studier i keramik och glas på Konstfack. Jag och Alice gick i samma
klass och vi arbetade i samma verkstad som Johanna. Ganska snabbt hittade
vi ett systerskap i hur vi arbetar med material. Johanna bjöd in mig och Alice att
delta med henne i en utställning. Det var så det började och i år ställer vi ut projekt under Stockholm Craft Week som vi arbetat med under tiden efter vår examination.

Välkomnar överraskningar i arbetet
Johanna Nanni Söderberg är glaskonstnär och Malin Uhlén och Alice Fyles är keramikkonstnärer. Att de alla tre fick stipendier från 
J. L. Eklunds Hantverksstiftelse under sina utbildningar möjliggjorde sådant de inte
hade kunnat ta sig råd att göra annars.
– Vi är alla tre processorienterade och jobbar experimentellt. Vi drivs av
informationen vi får av materialen och förväntar oss och välkomnar
överraskningar, berättar Malin.
– Vissa material kan vara dyra, så tack vare stipendiet kunde vi experimentera
och utforska utan att känna oss begränsade.

Misstag ledde till framsteg
Malin Uhlén berättar att de kunde gå upp i skala och vågade ta nya risker som ledde
till misstag – som i sin tur gav ny information och ledde till framsteg i ett senare
skede.
– Jag ska ge ett exempel. Under mitt masterarbete lät jag mina skulpturer
kollapsa i ugnen. De sprack och ramlade ihop under bränningen. Och det var
stora skulpturer av porslin! Jag hade inte kunnat experimentera i den skalan
om jag inte fått stipendiet.

Kan testa fler idéer
Johanna Nanni Söderberg kände också att mindre materialbegränsningar innebar att
hon kunde testa ett större urval av idéer. Flera gånger visade det sig att just de idéer
hon trodde minst på blev de mest intressanta, vilket hon annars inte hade upptäckt.
För Alice Fyles la den experimentella processen en bas för hur hon arbetar nu, med
glasyr råvaror som hon bränner i sand och gips för att utforska relationer mellan sten,
lera, glas och glasyr.

Undersöker gränsen mellan lyckat och misslyckat
Med namnet Currents vill de signalera var de befinner sig just nu men också hur
strömmen kan ta en till något oväntat. Under Stockholm Craft Week 2025 ställer de ut på
House of Hagerius, Bondegatan 46, med ”Gränstrakter” – en utställning som ”bjuder in besökaren till en upplevelse där abstrakta berättelser tar
form och gränserna mellan material, process och verk löses upp”.
– I ”Gränstrakter” undersöker vi var gränsen går mellan process och färdigt
objekt, mellan lyckat eller misslyckat, mellan glas och lera. Det bjuder vi in
besökaren att fundera kring och göra sin egen tolkning av.

LÄS MER OM J.L. Eklunds Hantverksstiftelse och hur du gör för att söka stipendium.